Iskolánk története képekben

Iskolánk tervezője Novák Ede (Budapest, 1888 – Budapest, 1951. nov. 19.) építész. Tanulmányait a budapesti műegyetemen végezte. Huzamos ideig Barát Bélával együtt számos bérházat (köztük a Budapest, Rákóczi út 4. sz. ún. Georgia épületet, 1935) és villát tervezett. Együttes művük a posta központi anyagraktára és az albertfalvai lakótelep is. Városrendezési terveikkel díjakat nyertek a váci, kassai, salgótarjáni és miskolci tervpályázaton. A kelenföldi zsidó templom terveit Hamburger Imrével közösen készítették (1936), Szántó Árpáddal pedig 1949-ben a hajdúnánási 400 vagonos gabonasiló tervezésében működött együtt. Szakirodalmi munkásságot is fejtett ki; a Technikai Lexikonnak (1928) munkatársa volt.

Barát Béla (Temesvár, 1888. szept. 27. – Bp., 1945. jan. 20.): építész, művészeti író. Barát Ármin fia. A budapesti műegyetemen építészi és a tudományegyetemen művészettörténeti doktori oklevelet szerzett. Novák Ede építésszel társulva lakótelepeket, iskolákat, bérházakat tervezett. Legfőbb alkotásuk a Rákóczi út 4. sz. alatti ún. Georgia épület, amelynek korszerű architektúráját Hültl Dezső a saroképületen is átvette. Jelentős művészettörténész munkásságot is folytatott. A Technikai Lexikonnak (1928) és a Barát–Éber–Takács: A művészet története (Bp., 1926) c. műnek társszerkesztője. Munkatársa volt az Éber–Gombosi szerk. Művészeti Lexikonnak.


A Sárkány uccai m. kir. áll. polg. leányiskola - képeslap az 1930-as évekből   Az Ady Endre Általános Iskola - 2006. február 21.
A Sárkány "uccai" m.kir. áll. polg. leányiskola
 
Az Ady Endre Általános Iskola
A Kispesti Állami Polgári Leányiskola   Az Ady Endre Általános Iskola
A Kispesti Állami Polgári Leányiskola
 
Az Ady Endre Általános Iskola
A régi rajzterem   A régi rajzterem most énekterem
A régi rajzterem
 
A régi rajzterem most énekterem
A fizikai-kémiai előadóterem   A fizikaterem
A fizikai-kémiai előadóterem
 
A fizikaterem
Egy tanterem   A kémia előadóterem
Egy tanterem
 
A kémia előadóterem
A tornaterem régen   A tornaterem napjainkban
A tornaterem régen, a zongorával
 
A tornaterem napjainkban
A biológiaszertár régen   A biológiaszertár napjainkban
A biológiaszertár régen
 
A biológiaszertár napjainkban
A folyosó régen   A folyosó napjainkban
A folyosó régen
 
A folyosó napjainkban
A tanári szoba régen   A tanári szoba napjainkban
A tanári szoba régen
 
A tanári szoba napjainkban
Az igazgatói iroda régen   Az igazgatói iroda napjainkban
A tanári szoba régen
 
A tanári szoba napjainkban
Az igazgatói iroda régen   Az igazgatói iroda napjainkban
Az igazgatói iroda régen
 
Az igazgatói iroda napjainkban

 


Kezdetek

1871: Kispest elnevezéssel önálló község alakul.

1872: Megindul az oktatás a településen. A kisközségből nagyközség lesz, a lakosság létszáma egyre nő, elemi iskolák, magán polgári leányiskola nyitja kapuit Kispesten.

1911: A képviselőtestület úgy határoz, hogy szükséges új, állami polgári iskolák létrehozása mind a fiúk, mind a lányok számára. Ekkor kezdődik iskolánk története.

1911 szeptemberében Gyulai István vezetésével elindul a tanítás a Kispesti Állami Polgári Leányiskolában, igaz még csak bérelt termekben a Petőfi utcai iskola tornatermében és az egyik tantermében. A nehéz körülmények ellenére a tornaterem hideg, fáznak a tanulók és a tanárok. Két osztállyal, 137 fővel kezdetét veszi az oktatás. Még ebben az évben a képviselőtestület úgy dönt, hogy megveszi a Sárkány utca (a mai Ady Endre út) Árpád utca sarkán álló 904 négyszögöles telket Weil Bernáttól és Köller Jánostól.

1912 tavaszán megkezdődik az építkezés. Az épület tervezésével Barát Béla (1888–1945) és Novák Ede (1888–1951) műépítészeket bízzák meg.

A főhomlokzat részlete

A főhomlokzat részlete. Bíró Pál felvétele,
BTM Kiscelli Múzeum

1913 szeptemberében felavatják az akkoriban igen modernnek számító emeletes, 3 tanteremmel, 17 szertárral és tornateremmel rendelkező I. számú Sárkány utcai Állami Polgári Leányiskolát. Most már ideális körülmények között folyhat az oktatás 494 tanulóval, I-IV. osztályban. Az iskolában kereskedelmi tanfolyamokat is szerveznek. A tanárok lelkesen dolgoznak, a leányok igyekeznek jól tanulni, bár voltak olyanok is, akiknek szorgalma "csekély" illetve "hanyatló". A 30-as évek közepétől Gyulai Istvánt Szépné Harrach Mária váltja az igazgatói székben. Önképzőkör, Ifjúsági Sportkör szerveződik.

1945 után alakul meg iskolánkban az 5. számú II. Rákóczi Ferenc Úttörőcsapat, s ekkortól válik 8 osztályos általános iskolává.

1960-tól válik koedukálttá, vagyis olyan iskolává, ahová fiúk-lányok vegyesen járnak.

1963-tól indul a kiemelt ének-zene oktatás, amely egészen a mai napig tart.

1980-ban átépítés, bővítés kezdődik. A megnövekedett tanulólétszám miatt új épületrésszel bővül iskolánk, melyet 1982-ben adnak át. (Jelenleg a felső emeleti helyiségeiben működik a Kispesti Zeneiskola néhány tanterme.)

1991-ben hivatalos nevünk Ady Endre úti Általános Iskolából Ady Endre Általános Iskola lesz.

A 2007-2008-as tanévtől a Kertvárosi Általános Iskola jogutódja az Ady Endre Általános Iskola.

Iskolánk eddigi igazgatói:

Gyulai István, Szépné Harrach Mária, Somogyi János, Friss Antalné, Klug Erzsébet, Morvai Györgyné, Török Ilona., dr. Molnárné Ruszinkó Mária.


 

Visszaemlékezések

Mindenik embernek a lelkében dal van,
És a saját lelkét hallja minden dalban,
És akinek szép a lelkében az ének,
Az hallja a mások énekét is szépnek.

(Babits Mihály)

Az Adyban is elindul a zenei tagozat.

1957 óta a Wekerle-telepi zenei tagozatnál dolgoztam. 1962 februárjában behívtak az oktatási osztályra és felkértek egy számomra örömteljes feladat megoldására: Szervezzem meg a kerület második zenei tagozatát.

A Wekerle-telepiek kivételével végigjártam a kerület összes óvodáját, majd a szépen és tisztán éneklő gyermekek szüleinek ajánlatot tettem, ha kívánják, írassák gyermeküket az újonnan induló zenei tagozat első osztályába. Harminc (16 leány, 14 fiú) aranyos kisiskolással indult az 1962/63-as tanév a Petőfi utcai iskolában. A második osztályt már az Ady Endre úti iskolában folytattuk, ahol a körülmények is kedvezőbbek voltak. Friss Antalné igazgató is örömmel vállalta a szép jövőt ígérő kezdeményezést.

Az első három évet az Ő segítségével tudtuk megoldani, mert tekintettel kellett lenni az én "pendlizésemre", aki a Hungária úti zenei tagozatos iskolában is tanítottam. A negyedik osztály indulásánál végérvényesen áthelyeztek az Adyba, ahol már érezni lehetett, hogy kezd kibontakozni egy új szellemű zenei világ figyelemre méltó tehetségekkel, de el kellett hagynom - nagyon fájó szívvel - az 5. és 6. osztályig felvitt és nagyszerűen dolgozó gyermekeimet. Megszűnt a "pendlizésem", de volt Hungária úti tanítványaimmal továbbra is tartottam a kapcsolatot az Országos Filharmónia révén, ahol a Zeneakadémián műsorvezető, ill. a kerületben klubvezető voltam.

Az adys gyermekek is megérezték az énekórák szépségét, a változatos óravezetést, a remek énekeskönyv használatát, a kodályi segédletek mindennapos használatát, a furulyát, mint első hangszert. Az első találkozástól kezdve - osztályról osztályra haladva - énekeltük József Attilától vett szövegre az én pentaton dallamomat:

Ne légy szeles...

Dolgozni csak pontosan szépen,
Ahogy a csillag megy az égen,
Úgy érdemes.

Biztos vagyok benne, hogy ezt a dallamot szövegének megértésével együtt egy életre magáévá tette sok száz tanítványom. A tanítási órák mellett nagy súlyt helyeztem az énekkari munkára is, a rendszeres hangképzésre, szövegejtésre, annak a hallgatók által a megértésére. 1964-től a mindenkori Anyák Napján mutattuk be a szülőknek haladásunkat a tanévzáró hangversenyeken. Itt ki kell emelni a szülők hozzáállását, akik a havonként tartott szülői értekezleteken mindenkor teljes számmal megjelentek (ha a szülő nem ért rá, akkor a nagyszülő). A hangversenyek tartalma és minősége mellett a külsőségekre sokat adtunk. Ez összekovácsolta a szülőket is.

Könnyebb lett a munkám, mikor 1969-től a fiam, ifj. Somorjai József került mellém. A munka megosztása, majd a Zeneiskolával közösen vállalt feladatok teljesítése gazdagította a zenei nevelést. A tagozat mindennapi életét, a tantervi munkát természetesen a Kodály szellemében végzett képzés jelentette. Ennek célja nem leendő művészek alapképzése volt, hanem a zene segítségével fogékony értelmet, emberséges embert és viselkedést, közösséget összetartó szeretetben egymást segítő ifjakat neveltünk. Mi maradt meg bennem emlékképpen 13 éves adys múltamból? Minden rendszerezés nélkül kiemelek néhányat.

Már a hatvanas évek közepén kezdődött, hogy az alsósok bekapcsolódtak a Magyar Rádió (Kossuth) óvodások műsorába (Óvónéni: Andor Éva operaénekes, Óvodások: a mi gyermekeink).

Mindezt az érdemes művészként elismert Andor Ilona énektanárnőnek köszönhettük. Nyugdíjba vonulásomig tartott ez a gyermekek számára is sok élményt nyújtó folyamat. Ugyancsak Andor Ilona által kaptunk lehetőséget Vass Lajos három gyermekoperájának bemutatására a felső tagozattal a Kossuth Rádióban:

A kiskakas gyémánt félkrajcárja
Babszem Jankó , majd
A kismalac és a farkasok.
(A rádiófelvételt Vass Lajos vezényelte.)

Számos rádió- és tévészereplés ösztönözte gyermekeinket a sikeres munkára. Az Országos Filharmónia hangversenyeire (Mesélő muzsika) a tanulók zömének (de szüleiknek is) bérlete volt. Ezek a hangszeres és komolyzene felé terelték a gyermekek figyelmét. A Zeneakadémián hallgatott műveket beszéltük meg a kerületi Csajkovszkij Klubban, játékos formában. A klub foglalkozásain országos hírű művészekkel találkozhattak gyermekeink. A klub a mai Kispesti Vigadóban működött. Ebben a Csajkovszkij Klubban találkozhattak gyermekeink Benjamin Brittennel és Peter Pears-szel. Erről a klubfoglalkozásról a Magyar Televízió negyvenperces adást sugárzott.

Kapcsolatot tartottunk a zalaegerszegi testvériskolánkkal, az ottani zenei tagozattal. (Akkori vezetői már mind elhunytak.) A kölcsönös vendéglátásokkal baráti kapcsolatok szövődtek.

Számtalan szereplésfellépés dúsította a tagozat életét. Iskolai és kerületi ünnepségek, hangversenyek, névadók, házasságkötések (ezekből havonta 2-3 a kamarakórusoknak) állandó készenlétet jelentettek, de a hangszeres szólistákra, vagy kamaraegyüttesekre is szükség volt.

A népi-tánc órák a tagozat indulásától kezdve szerves része volt az oktatásnak. A második, illetve a harmadik osztálytól kezdve csaknem valamennyi gyermek hangszertanulást választhatott. A Zeneiskola és közöttem igen szoros volt a kapcsolat, miután minden gyerekről meghallgatták a véleményemet.

Az eddig leírtak 13 év munkáját sűrítve tükrözik. Az első nyolcadik osztályt 1970-ben búcsúztattuk. A következő években ezen osztály 16 kislánya együtt maradt, és mint Gyöngyvirág Kamarakórus a mai Kispesti Vigadóban dolgoztak tovább. A kamarakórust a fiamra bíztam, aki további évtizedeken át bizonyította itthon, de Nyugat-Európa számtalan országában is a magyar kórusmunka kiválóságát.

1975-ben mentem nyugdíjba és búcsúztam el az Ady-tól (pedig még maradhattam volna, hiszen utána még 13 évig tanítottam a wekerlei tagozatnál, illetve a testnevelési tagozatos Pannónia úti Iskolánál). Egy igen értékes, tehetséges osztállyal ballagtam itt utoljára. Több mint negyedszázad igazolta fenti megállapításomat, mert az élet mindegyiknél bebizonyította, hogy a zenei tagozat valóban az életnek nevel. Velük együtt szívemben őrzöm egykori tanítványaim és a tagozaton tanító valamennyi kartársam emlékét.

Id. Somorjai József

A 3. és 4. osztály kórusa az 1970. évi hangversenyen


 

Én iskolám, köszönöm most neked...

Ady Endre sorai jutnak eszembe, melyet "Üzenet egykori iskolámba" című versében írt. Én is tanulója voltam e kedves iskolának. Szívesen és nagy-nagy érdeklődéssel jöttem, már vártam, mikor tanulhatok írni, olvasni.

Drága Édesanyám kísért első osztályba. Hálás szeretettel gondolok Tóth Istvánné - Ica nénire - ki az első tanítónénim volt. Szigorúan, de igaz szeretettel tanított, nevelt bennünket. 42-en voltunk az első osztályból! Vidám, hangulatos közös foglalkozások színesítették a mindennapokat. Szívesen jártam kézimunka szakkörre, tagja voltam az iskola színjátszó szakkörének is. Előadtuk a "Mátyás király Debrecenben" című színdarabot, nagy közönségsiker volt! Én játszottam Mádé Jeromost - egy vidéki földbirtokost.

Az iskolában két műszakban - délelőtt és délután - is tanultunk. A szabad szombat ismeretlen volt - szombaton is rendesen tanultunk, óráink voltak.

A felső tagozatban Szabó Béláné - Irénke néni - volt az osztályfőnöknőm, magyar-történelmet és földrajzot tanított. Életre szóló gondolatokat, viselkedési normákat tanultam Tőle. Osztályfelelősi teendőkkel is Ő bízott meg. Elvárásainak igyekeztem mindig megfelelni. Nyolcadikosként sokszor biztatott, válasszam a Pedagógusi pályát élethivatásnak. Sok szép emlékem van táborozásról, énekkari szereplésekrol, kirándulásokról.

Kezdő tanárként sok segítséget, bátorítást kaptam Friss Antalné - Nelly nénitől - Klug Erzsi nénitől - Varjú Éva nénitől. Nagy izgalommal álltam az első osztályom élére mint osztályfőnök. Egy jó képességű, jó közösségű zenei osztályt kaptam. Ma ketten kollégaként tanítanak tantestületünkben, ebből az osztályból - Kovács Erzsébet történelmet és Lanstiákné Szanyi Betti angol nyelvet. Következő osztályaimmal is igyekeztem jó kapcsolatot alakítani, közösséget formálni. 10-15 éves osztálytalálkozókon meghatódva hallgatom régi tanítványaim visszaemlékezéseit iskolánkról, az itt töltött évekről.

A 80-as években hívtak, biztattak, több fizetésért váltsak iskolát. Maradtam és nem bántam meg. Ma is szívesen és szeretettel munkálkodom a tantestülettel közösen megfogalmazott célokért. Iskolánk eredményei ma is "megdobogtatják" szívemet, a kudarcok - ha adódnak - mindig munkára, korrekcióra sarkallanak.

Ady Endrével mondom:

S én, vén diák, szivem fölemelem
S így üdvözlöm a mindig újakat:
Föl, föl, fiúk, csak semmi félelem.

Bár zord a harc, megéri a világ,
Ha az ember az marad, ami volt:
Nemes, küzdő, szabadlelkű diák.

Szigyártó Gusztávné Nagy Márta

biológia-földrajz szakos tanár


 

Vissza a főoldalra